Saturday

SURAT UNTUK PEMILIK TULANG RUSUK KIRIKU

بِسْمِ اللهِ. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِيْمِ
 السلام عليكم
ke hadapan pemilik tulang rusuk kiriku,
ku utuskan surat ini kerana ku ingin kau tahu, aku tidak mendambakan seorang wanita yang terlalu sempurna,
kerana aku tahu mencari yang terlalu sempurna akan membuatkan ku merana. aku cuma memerlukan seorang wanita biasa yang tenang di pandanganku, tidak perlu cantik di pandangan orang. aku bukanlah MUHAMMAD yang terlalu sempurna, aku juga bukan YUSOF yang mempunyai rupa yang menarik, aku juga bukanlah LUQMAN AL-HAKIM yang baik budi pekertinya, tetapi aku cumalah LELAKI BIASA akhir zaman yang berusaha menjadi SOLEH.  

ingatlah pemilik tulang rusuk kiriku,
sebelum kita melayarkan bahtera rumah tangga, aku mahu mengujimu dengan beberapa ujian agar kau dapat menjadi srikandiku nanti. agar aku tidak salah memilih, bunga yang bakal aku sunting suatu hari nanti. aku ingin sekali berhubung rapat dengan keluargamu, terutama dengan kedua orang tuamu yang telah melahirkan dan membesarkanmu. namun, setelah aku mendapat peluang itu, akan ku uji keluargamu. kerana aku ingin sekali mahu mengetahui, adakah satu hari nanti andai aku membuat kesilapan, adakah mereka terus membuangku atau akan berada disebelahku untuk menasihatiku. andai mereka masih menerimaku, pilihanku adalah tepat.

kau juga akan ku uji dengan pelbagai cabaran, dan ku harap kau tega menerimanya dengan hati yang terbuka. akan ku tekan mu dengan tekanan yang melampau, agar kau tahu mengawal emosimu. kerana jika tekanan yang ku berikan tidak mampu kau hadapi, bagaimana kau mahu menghadapi tekanan untuk memperjuangkan agama mu, ISLAM yang suci? hidup ini tanpa tekanan dan ujian, kau tidak akan tahu sejauh mana kebolehanmu. ALLAH memberi kita ujian kerana Dia sayangkan kita. dan Dia ingin lihat bagaimana kita menghadapi ujian tersebut dan ALLAH mahu kita sentiasa mengingatinya. adakah kita akan terus melupakanNya atau mendekatiNya?


kau juga akan ku bawa ke dalam imaginasi cinta, berkhayal di dunia nyata. akan ku buaikan perasaanmu dengan kasih sayang, cinta dan rindu. ku semaikan bibit-bibit yang boleh membuatmu khayal dari dunia nyata..tapi ingatlah!! bukan niat dihati ingin merosakkanmu, tetapi aku ingin melihat sejauh mana imanmu tergugat, dan sejauh mana kau boleh mengingatkanku tentang dosa-dosa seperti itu atau kau hanya membiarkan kita sama-sama hanyut dengan perasaan dan dunia yang kita cipta sendiri.
ku titipkan bait kata ini khas buatmu,

    Wahai Wanita Solehah
    Jangan risau akan jodohmu
    Kerana Muslimin yang bijaksana itu
    Tidak akan terpaut pada wanita
    Hanya kepada kecantikan , lirikan senyuman,
    Pada bicara manja yang menggoda
    Atau pada pujuk rayu seorang wanita
    Yang meruntuhkan imannya.


    Sesungguhnya lelaki itu adalah pemimpin kepada wanita
    Andai belum sampai jodohmu
    Anggaplah bahawa lelaki yang engkau nantikan itu
    Sedang membina sahsiah kepimpinan
    Bagi memimpin dirimu
    Kerana pada wanita itu
    Pasti ada kekurangan dan
    Lelaki yang benar-benar layak
    Pasti akan hadir untuk melengkapkan kekuranganmu…

srikandiku,
aku tidak peduli akan celaan orang, andai suatu hari nanti pilihanku itu membaluti tubuhnya dengan jubah dari melihat dirinya menjadi tatapan mata keranjang lelaki durjana. aku rela jika orang mengata kau mempunyai fashion yang tak up to date dari kau membungkusi dirimu sekadar syarat. ketahuilah engkau aku bukanlah Muhammad yang begitu sempurna dalam menjaga, pun bukanlah seprti Luqman Al-Hakim yang baik budi pekertinya, apatah lagi seperti Yusof yang mempunyai paras rupa menarik yang boleh membuat wanita menjadi gila, dan aku juga tidak mempunyai harta yang melimpah ruah seperti Abdul Rahman bin Auf tetapi aku cuma INSAN hina yang tidak sempurna dalam usaha menjadi muslimin sejati yang diberkatiNya. dan aku berharap pilihanku ini pada akan setia bersamaku memperjuangkan agama Islam dan menjadi pendampingku hingga ke syurga sebagai bidadariku..insya-ALLAH..


ikhlas dari lubuk hatiku,
hamba allah yang penyayang

3 comments:

  1. nice post. semoga kamu menemui pemilik tulang rusuk kamu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin..insyaALLAH..syukran ya ukhti..

      Delete
    2. amin..insyaALLAH..syukran ya ukhti..

      Delete