Sunday

MATI ITU PASTI!!!

بِسْمِ اللهِ. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِيْمِ
السلام عليكم

hari ini ana dapat peluang untuk menghadiri 1 majlis pengebumian yang ana rasa tak semua mampu merasainya. pertama sekali ana ingin mengucapkan salam takziah buat Ketua Jabatan Pendidikan Jasmani IPG Kent, Encik Matsah yang kehilangan ayah mertuanya kerana sakit tua.

bermain dalam fikiran ana kekayaan, harta pangkat, rupa, dan segala kesenangan yang ALLAH berikan dimuka bumi ini hanya lah bersifat sementara. semua benda tu tak mampu nak menghalang maut walaupun sesaat. tapi ramai insan di luar sana masih leka dengan kesenangan dunia. apa yang ana takutkan di saat kita berseronok dengan dunia sehingga lalai mengingati ALLAH, di saat itu juga ALLAH akan menarik nyawa kita. alangkah ruginya bagi mereka yang terlambat untuk bertaubat kepadaNya..
dulu masa kecik2 selalu tengok air mata umi menitis bila ziarah kubur.time tu tengah blurr lagi, budak kecik la katakan. so bila tengok umi nanges ana pun tnya :
ana : kenapa umi nanges?
umi : sebab ni kawasan kubur. kita datang ziarah ni bukan datang saja2, tapi kita kena muhasabah diri kita. apiq penah fikir bila tiba masanya kita akan mati?
ana : apiq tak tahulah umi.
umi : dekat sini la kita kena muhasabah diri, selalu menyesal dosa2 kita yang lalu. apiq penah bayang kalau umi yang mati nanti?
bila umi cakap macam tu je, terus ana banjir.menangis tak henti2. ada ke umi ana cakap macam tu..tapi bila dah besar sekarang, ana faham maksud umi. memang, memang kita tak lari dari bua kesilapan. orang akan selalu kata " tiada orang yang sempurna kat dunia nie"..bagi ana, jangan gunakan alasan itu untuk kita terus hanyut dengan dosa, buat salah selalu. jadi sentiasa ingat mati, baru kita akan sedar betapa banyaknya dosa yang kita lakukan sepanjang hayat kita.seperti sabda Rasulullah s.a.w :
"Orang yang paling cerdik adalah orang yang sentiasa mengingati mati." 
(Riwayat Ibnu Majah dan Ibnu Abidunya.)
hanya selepas beberapa langkah ahli keluarganya pulang dari perkuburan, malaikat2 mula datang untuk menjalankan perintah ALLAH. jika amalannya baik, maka terlepaslah ia dari seksaan dahsyat kubur tetapi jika gagal menggunakan peluang hidup di dunia untuk mentaati ALLAH dan meninggalkan laranganNya, maka alam kubur akan menjadi permulaan kepada seksaan.

"ya ALLAH, Kau berikanlah ruang dan peluang untukku beribadat kepadaMu dalam kesibukan dunia ini. janganlah Kau tempatkan aku dalam golongan orang2 yang lalai mengingatiMu"  

AMIN~~

No comments:

Post a Comment